Menu
Over Tiberium
Iedereen heeft zijn favoriete computerspellen. Sinds eind de jaren 80 van de vorige eeuw tot nu, zijn het vooral real-time strategy games die blijven terugkomen op de toestellen van de Tiberium-crew.
Het allereerste, denk ik, of toch 't allereerste dat is blijven hangen, was Syndicate van het Britse Bullfrog.
In een dystopische wereld bestuur je een team van 4 cyborgs, met maar één doel voor ogen - werelddominantie voor je syndicaat. In dit spel zitten alle elementen die real-time strategy groot gemaakt hebben. Het isometrisch perspectief, het team van manschappen dat aangestuurd kan worden, en uiteraard een selectie wapentuig om u tegen te zeggen. |
Naarmate de processoren en computers krachtiger worden, en de grafische weergave verbetert, komen er meer soortgelijke games op de markt. Een beetje in de vergetelheid geraakt is Close Combat van Microsoft. Top-down gameplay op de achtergrond van wereldoorlog II.
In Close Combat was de strategie belangrijk, maar ook de psychologie. Een soldaat die niet gemotiveerd was, die schrik had, kon er wel eens voor kiezen om niet naar de bevelen te luisteren, en de andere kant op te gaan. |
Eveneens tegen een achtergrond van wereldoorlog II was er Commandos. Strategie was zeer belangrijk, en de missie plannen (en herplannen, en herplannen...) was het belangrijkste facet van het spel.
Alhoewel je een klein team aanstuurde, was het toch vooral de individuele manschappen die aandacht vereisten. Uit het zicht blijven van de tegenstanders was de manier om het spel te winnen, anders dan er met brute kracht tegenaan te gaan. |
Overleven was ook het aandachtspunt in Outpost Daar werd je gedropt op een verlaten planeet, met een minimum aan materiaal tot je beschikking, en op hulp van buitenaf moest je niet rekenen.
Geen wapengekletter hier, maar we de berekening van welke prioriteiten je stelt met de weinige beschikbare bronnen. |
Die aandacht voor het economische aspect zet zich door in de volledige Age of Emipires reeks van Microsoft, inclusief de Star Wars uitbreiding Galactic Battlegrounds.
Winnen blijft belangrijk, maar je hebt een hele logistieke ketting nodig van landbouw, veeteelt, kleine bedrijfjes die al het materiaal maken om je veroveringstocht te kunnen beginnen. Ook de evolutie is belangrijk. Je start ergens in het stenen tijdperk, en bouwt je beschaving op tot in de nabije (of verre) toekomst. |
Door de mist der tijden (of is het de 'fog of war'?) komen nog andere klassieke spellen terug naar de oppervlakte. Zo was er de 'Command en Conquer' reeks, waarin onze eigen planeet overwoekerd wordt door een mysterieus buitenaards kristal, dat je moet oogsten om je legermacht te kunnen uitbouwen en de tegenstanders te kunnen overwinnen. De naam van dit kristal? Tiberium - het kritieke element op je pad naar de overwinning!
|
Powered by Springbeest
Copyright 2012 - 2020 |